Szkolenie 2- dniowe.
Prezentacja szkolenia.                      
Szkolenie jest skierowane dla firm, które planują rozpocząć swoją przygodę z importem towarów oraz dla firm, które chcą pogłębić swoją wiedzę w tym zakresie. Jest  adresowane do działów handlowych, transportowych oraz logistycznych zarówno firm handlowych jak i produkcyjnych.
Ma na celu zapoznanie uczestników z  prawami obowiązującymi w handlu międzynarodowym – Konwencja Wiedeńska, oraz nowymi regułami Incoterms 2020. Zawiera omówienie  procedur i dokumentacji związanych z importem towarów, a w tym procedur handlowych, pochodzenia towarów, transportowych, celno-podatkowych oraz płatności. 
Podejmuje tematy z zakresu morskich listów przewozowych, obniżenia kosztów w transporcie oraz ubezpieczenia towarów.                                        
Szkolenie zawiera wiele praktycznych aspektów wynikających z długoletniego doświadczenia Prowadzącego szkolenie oraz ćwiczenia, które pozwalają na zastosowanie i przećwiczenie wiedzy nabytej na każdym etapie szkolenia.                                               
Korzyści dla uczestników.
Szkolenie jest niezbędne dla każdego pracownika zajmującego się importem towarów. Każdy uczestnik otrzymuje skondensowaną wiedzę w postaci wykładu, ćwiczeń, rozmowy z prowadzącym oraz obszernych materiałów szkoleniowych. Co ważne – ćwiczenia bazują na prawdziwych przypadkach biznesowych i realnych dokumentach.
Uczestnicy po szkoleniu będą wiedzieli jakie prawo zastosować dla umów z kontrahentami zagranicznymi ,jak skonstruować umowę sprzedaży z kontrahentem zagranicznym oraz prawidłowo dobrać właściwą regułę Incoterms dla konkretnej sytuacji handlowej. Będą potrafili skompletować dokumentację importową niezbędną do odprawy celnej. Dowiedzą się jakie kroki podjąć aby właściwie, bez problemu i ograniczając koszty zorganizować import, skąd czerpać wiedzę na temat niezbędnych certyfikatów, jak kontrolować import towarów (pozwolenia, cła i inne środki polityki handlowej), jak skorzystać na pochodzeniu towarów. Zdobędą wiedzę na temat wyliczania wartości celnej towaru i podstawy opodatkowania. Zapoznają się z rodzajami odpraw celnych i korzyściami wynikającymi z wyboru konkretnego rodzaju. Dowiedzą się w jaki sposób ograniczać koszty transportowe, ubezpieczyć towar oraz zadbać o kompletne informacje na morskim liście przewozowym. Poznają wiele praktycznych porad ułatwiających import towarów.
Plan szkolenia
-  Konwencja Wiedeńska jako prawo regulujące zasady współpracy polskich przedsiębiorców z zagranicznymi podmiotami. 
 – zasięg, zastosowanie i warunki stosowania Konwencji Wiedeńskiej,
 – co reguluje KW, a czego nie reguluje i jakie wtedy zastosować prawo,
 – zawieranie umów sprzedaży,
 – prawa i obowiązki Sprzedającego i Kupującego,
 – co z momentem przeniesienia własności,
 – sposób i terminy przeprowadzenia kontroli towarów przez Kupującego,
 – terminy dostarczenia towarów(klauzula rozsądku),
 – jakie muszą być dostarczone towary aby zostały uznane za zgodne z umową,
 – środki ochrony prawnej w razie naruszenia umowy przez Sprzedającego lub Kupującego,
 – przejście ryzyka w dostawie ze Sprzedającego na Kupującego,
 – jakie warunki muszą być spełnione aby Sprzedający/Kupujący mogli odstąpić od umowy,
 – odszkodowanie w razie naruszenia postanowień umownych(strata+ utracony zysk),
 – kto odpowiada za minimalizowanie strat,
 – jakie warunki muszą być spełnione, aby zwolnić się z odpowiedzialności za naruszenie umowy,
 – obowiązek powiadomienia o przeszkodzie,
 – wybrane podobieństwa i różnice między Konwencją Wiedeńską a Kodeksem Cywilnym,
 – czy warto aby polski przedsiębiorca przy zawieraniu umów stosował KW,
 – Konwencja Wiedeńska, a siła wyższa.
 a)cechy i elementy dobrze sporządzonej umowy, rodzaje umów, przydatne klauzule.
Ćwiczenie 1 : Sporządzamy schemat przykładowej umowy z kontrahentem zagranicznym.
-  Incoterms 2020 -informacje ogólne. 
 – kilka słów o Międzynarodowej Izbie Handlowej,
 – czym są reguły Incoterms, ich wersje i zastosowanie,
 – czy musimy stosować reguły Incoterms,
 – czy możemy posługiwać się starszymi wersjami i w jakich przypadkach,
 -co regulują, a czym nie zajmują się reguły Incoterms,
 – reguły Incoterms, a umowa sprzedaży,
 – co to jest ryzyko w dostawie ,
 -miejsce dostawy i miejsce przeznaczenia, a przejście ryzyka,
 -jak poprawnie zapisywać warunki dostawy Incoterms,
 – co wspólnego mają reguły Incoterms z przeniesieniem prawa własności,
 3. Różnice między Incoterms 2010 a Incoterms 2020,
 – wyeksponowanie artykułów związanych z dostawą/przyjęciem dostawy i przejściem ryzyka,
 -ulepszenie prezentacji i zastosowanie obszernych not wyjaśniających,
 – powiązanie z innymi umowami (umowy sprzedaży, spedycji, przewozu) ,
 – możliwość użycia własnych środków przewozu przy FCA, DAP, DPU, DDP
 – ułatwienia dla akredytyw poprzez zastosowanie konosamentu „on board” dla reguły FCA,
 – uporządkowanie informacji o kosztach poprzez umieszczenie ich w jednym artykule,
 – różne zakresy ochrony ubezpieczeniowej dla reguł CIF i CIP,
 – zmiana reguły DAT na DPU,
 – włączenie wymogów związanych z bezpieczeństwem w zakres artykułów dotyczących przewozu i kosztów,
4.Szczegółowe omówienie  reguł Incoterms 2020 dla wszystkich środków i gałęzi transportu, zalecenia do stosowania,
– obowiązki ogólne dla Sprzedającego i Kupującego wynikające z reguł Incoterms,                                                                
– EXW EX Works (czy można dokonać modyfikacji aby Sprzedający odpowiadał za załadunek i odprawę celną eksportową i dlaczego ta reguła jest rekomendowana dla transportów krajowych),                                              
– FCA Free Carrier ( dwa różne miejsca dostawy dla FCA, na czym polega zastosowanie konosamentu”on board”),  
–CPT Carriage Paid To (dlaczego miejsce dostawy i miejsce przeznaczenia powinno być dokładnie określone w umowie),                                                                                                    
–CIP Carriage Insurance Paid To(ubezpieczenie Cargo w klauzuli A, dlaczego dla Kupującego bardziej korzystne będą warunki CPT),                                                                         
–DAP Delivered At Place jako jedna z najwygodniejszych reguł dla Kupującego i Sprzedającego.                                                                                 
–DPU Delivery at Place Unloaded (co w przypadku kiedy Sprzedający nie ma możliwości rozładunku towaru u Kupującego? ), 
– DDP Delivered Duty Paid (dlaczego jest rekomendowana dla transportów krajowych)
Ćwiczenie 2: Wybieramy najbardziej korzystną regułę Incoterms dla podanej sytuacji handlowej .
-  Szczegółowe omówienie reguł Incoterms 2020 dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego , zalecenia do stosowania,                 
 – FAS Free Alonside Ship
 – FOB Free On Board ( dlaczego nie powinna być stosowana dla transportu morskiego kontenerów),
 –CFR Cost and Freight (dlaczego miejsce dostawy i miejsce przeznaczenia powinno być dokładnie określone w umowie),
 – CIF Cost Insurance Freight ( ubezpieczenie w klauzuli C, dlaczego dla Kupującego bardziej korzystne będą warunki CFR),
 – podsumowanie wszystkich reguł Incoterms 2020.
 – najczęściej popełniane błędy przy stosowaniu Incoterms
Ćwiczenie 3: Wybieramy najbardziej korzystną regułę Incoterms dla podanej sytuacji .
6.Procedury i dokumentacja związane z importem towarów.                                                                
a)pojęcie importu towarów,                                                                                                                  
b) aspekt handlowo-jakościowy:
-weryfikacja dostawcy,                                                                                                               
-proces zamawiania towarów ,
– jak zadbać o jakość towaru, kontrola jakości u dostawcy- przed czym chroni, kto i jak powinien zrobić kontrolę, co powinien zawierać raport,
– oznakowanie towarów i opakowań, kto za to odpowiada, przykłady,
– fumigacja palet, co jeśli jej nie ma,
 – wymogi dotyczące opakowań z towarami niebezpiecznymi,
– certyfikaty, skąd brać informacje na temat wymaganych certyfikatów w imporcie, deklaracja zgodności UE, procedura oceny zgodności, Test Reports, Certyfikat Zgodności CE, oznaczenie CE, jednostki certyfikujące( notyfikujące), popełniane  błędy i skutki braku lub nieprawidłowych oznaczeń, organy kontrolujące,
– przykłady niezbędnych certyfikatów/świadectw w imporcie  zależnie od branży,   
– dyrektywy UE i inne źródła wiedzy o certyfikatach i przepisach, 
– kontrole na granicy,
– podstawowe przepisy dla branży chemikaliów, środków ochrony roślin i produktów biobójczych, detergentów, nawozów, produktów rolnych i ekologicznych, tekstyliów, produktów z żelaza, stali i aluminium, żywności i pasz, produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, gatunków chronionych, kosmetyków i farmaceutyków,  opakowań.
c) pochodzenie towarów
– co to jest pochodzenie towarów i reguły pochodzenia, 
– pochodzenie towarów w aspekcie przywozu i wywozu towarów, 
– przepisy dotyczące pochodzenia towarów, 
– czym jest certyfikat pochodzenia, 
– rola preferencyjnego i niepreferencyjnego certyfikatu pochodzenia w obrocie międzynarodowym,
– jak można stracić, a jak zyskać wykorzystując pochodzenie towarów,
– kiedy mamy do czynienia z preferencyjnym pochodzeniem towarów( umowy o partnerstwie gospodarczym i wolnym handlu, system GSP, unie celne, Konwencja PEM),
 -dowody potwierdzające preferencyjne pochodzenie (świadectwo przewozowe EUR 1, deklaracja pochodzenia, oświadczenie o pochodzeniu- system REX, wiedza importera), szczególne znaczenie świadectwa A.TR
Ćwiczenie 4: Porządkujemy w kolejności czynności jakie będziemy wykonywać przy imporcie towarów.
- d) aspekt transportowy ( Kodeks Morski, Kodeks Cywilny, OPWS 2022) : 
 – obowiązki Nadawcy wynikające z organizacji transportu,
 – transport kolejowy – na co zwrócić uwagę aby znacznie ograniczyć koszty,
 – rodzaje listów przewozowych w obrocie międzynarodowym,
 – funkcje i znaczenie listu przewozowego w transporcie morskim,
 – kto odpowiada za wystawienie i dane w morskim liście przewozowym,
 – rodzaje morskich listów przewozowych, kiedy i jak je stosować, które są najbezpieczniejsze, a które stwarzają ryzyko i dlaczego,
 – co musi zawierać morski list przewozowy, podstawowe klauzule konosamentu,
 – sposoby zwolnienia kontenerów w porcie,
Ćwiczenie 5 : Wybieramy zestaw najbezpieczniejszych morskich listów przewozowych dla Odbiorcy
– czym jest umowa przewozu w transporcie morskim,
– odpowiedzialność przewoźnika morskiego, 
– kto i kiedy może dysponować ładunkiem, zasady wydania i odbioru ładunku, 
– co w sytuacji porzucenia ładunku przez odbiorcę, 
– kiedy przewoźnik może odmówić wydania ładunku,
– szkody przewozowe w transporcie morskim ,typowe szkody, awaria wspólna ( jak się zabezpieczyć), co w sytuacji kiedy ładunek zaginął – abandon, 
– odszkodowanie,
– jak ograniczać koszty w transporcie morskim-  na co zwracać szczególną uwagę,
– jak krok po kroku zorganizować transport morski- jakie ograniczenia i trudności możemy napotkać, 
– rodzaje kontenerów, do czego służą, o czym mówi nam numer kontenera i certyfikat CSC.
– przepisy dotyczące Spedycji, do których mamy obowiązek się stosować a do których nie, 
– kiedy mają zastosowanie nowe przepisy OPWS 2022, 
– kto to Spedytor, Zleceniodawca, czym jest umowa spedycji, czy spedytor może sam dokonać przewozu, 
– oferta i zlecenie spedycyjne, 
– prawa i obowiązki spedytora i należne wynagrodzenie,
 – odpowiedzialność spedytora, czynności spedycyjne,  
– jakie się należy odszkodowanie, jak postępować w razie szkody, reklamacje, jak będą rozstrzygane spory, 
– odpowiedzialność zleceniodawcy,
– odpowiedzialność za konosamenty, spedytor jako „kupiec „
 – minusy OPWS 2022, jak najbezpieczniej współpracować za spedytorem, 
– jak powinna wyglądać praca spedytora i co powinien mieć rzetelny Spedytor ,                                                                                                                                                                                                                    
– ubezpieczenie CARGO czy Ubezpieczenie Przewoźnika/Spedytora, co chroni nasz towar,
– polisa ubezpieczeniowa i jej rodzaje, która najlepsza dla przedsiębiorcy,
– dlaczego ubezpieczenie Cargo jest najlepsze,
– klauzule ładunkowe i nie tylko, 
– ustawa SENT- nowości.
Ćwiczenie 6: Dla danej sytuacji określamy jak powinien przebiegać proces logistyczny i jakie zadania powinien wykonać importer.
e) aspekt celno-podatkowy : 
-formalności celno podatkowe związane z importem :rejestracja EORI i PDR, 
– ustalenie stawki cła i podatku VAT, ustalenie środków polityki handlowej- kontrola importu, 
-systemy Isztar/Taric, przydatne narzędzia do kontroli importu,
Ćwiczenie 7: Sprawdzamy cła, podatki i środki polityki handlowej dla wybranych towarów w imporcie.
– agencja celna i jej zadania, upoważnienia do agencji i ich rodzaje,
– kody taryfy celnej ( HS, CN, TARIC), zmiany- tablice korelacyjne ,co w sytuacji kiedy nie potrafimy ustalić właściwego kodu dla naszego towaru- WIT ,
-dokumenty niezbędne do odprawy celnej importowej ze szczegółowym omówieniem, co powinna zawierać faktura handlowa i packing list,
Ćwiczenia 8: Kompletujemy dokumentację importową oraz wyliczamy całkowitą cenę towaru importowanego .
– procedury celne i odprawa celna, Unijny Kodeks Celny, system AIS
– przebieg odprawy celnej importowej ostatecznej, odprawa celna fiskalna, 
– usprawnienia procedury celnej – AEO, procedury uproszczone, 
– odprawa celna z odroczonym VAT, odprawa celna scentralizowana,
– sposoby rozliczenia należności podatkowy w zależności od rodzaju odprawy,
– procedury specjalne i ich korzyści dla przedsiębiorców, tranzyt , skład celny- funkcja zawieszenia płatności należności importowych,
 – prawo do odliczenia VAT i dokumenty uprawniające do odliczenia VAT ,
– obowiązek podatkowy i miejsce opodatkowania  w imporcie, 
– wartość celna towaru i  podstawa opodatkowania.
 Ćwiczenia 9: Wyliczamy wartość celną towaru.
– czym jest próbka, zwolnienie próbek z VAT i cła,
e)aspekt płatności :
– rodzaje płatności i klasyfikacja według ryzyka,                                                     
 -akredytywa dokumentowa i inkaso dokumentowe.
– gwarancja bankowa, faktoring, forfaiting,  

