Szkolenie 2- dniowe.
Prezentacja szkolenia.
Szkolenie jest skierowane dla firm handlowych i produkcyjnych posiadających własny dział transportu i spedycji. Jest adresowane do specjalistów zajmujących się w firmach zamawianiem środków transportu oraz organizowaniem procesów transportowo-logistycznych, którzy chcą zdobyć i pogłębić swoją wiedzę z zakresu transportu i spedycji.
Ma na celu zapoznanie uczestników z obowiązującymi przepisami prawa ( Incoterms 2020, Prawa Przewozowego, Konwencji CMR, Kodeks Morski, OPWS 2010) oraz praktycznymi poradami, jak powinien pracować Specjalista ds. Spedycji i Transportu w firmie, aby właściwie, zgodnie z prawem organizować przewozy i skutecznie ograniczać koszty transportowo – logistyczne w przedsiębiorstwie.
Zawiera praktyczne informację dotyczące niezbędnej dokumentacji w przewozach krajowych i międzynarodowych oraz informacje na co zwracać uwagę współpracując z popularnymi na rynku firmami spedycyjnymi. Obejmuje informacje związane z załadunkiem , rozmieszczeniem i mocowaniem towarów na pojeździe. Podejmuje również tematykę szkód przewozowych, reklamacji i sposobów ich załatwiania oraz ubezpieczeń Cargo.
Szkolenie zawiera wiele praktycznych aspektów wynikających z długoletniego doświadczenia Prowadzącego szkolenie oraz ćwiczenia, które pozwalają na zastosowanie i przećwiczenie wiedzy nabytej na każdym etapie szkolenia.
Korzyści dla uczestników.
Szkolenie jest niezbędne dla każdego pracownika zajmującego się organizowaniem transportu i procesów logistycznych w firmie. Każdy uczestnik otrzymuje skondensowaną wiedzę w postaci wykładu, ćwiczeń, rozmowy z prowadzącym oraz materiałów szkoleniowych. Co ważne – ćwiczenia bazują na prawdziwych przypadkach biznesowych i realnych dokumentach.
Uczestnicy po szkoleniu będą potrafili dla danej sytuacji zastosować odpowiednie warunki dostawy Incoterms 2020. Będą umieli prawidłowo wypełnić list przewozowy CMR oraz zapoznają się z pozostałą dokumentacja obowiązującą w transporcie krajowym i międzynarodowym. Dowiedzą się jak powinna wyglądać i co powinna zawierać umowa z Przewoźnikiem i Spedytorem. Będą umieli sprawdzić Przewoźnika/Spedytora i jego polisę ubezpieczeniową pod kątem możliwej współpracy oraz dobrać właściwego Przewoźnika/Spedytora dla konkretnej sytuacji przewozowej. Dowiedzą się jak rozpoznać kto odpowiada za uszkodzenia w przykładowych sytuacjach i jak napisać reklamację. Zapoznają się z głównymi zadaniami i sposobem pracy specjalisty ds. Spedycji i Transportu oraz dowiedzą się jakie działania podjąć aby ograniczyć koszty transportowo- logistyczne w firmie. Poznają wiele praktycznych porad związanych z transportem towarów.
Plan szkolenia
Przede wszystkim znajomość przepisów.
- Incoterms 2020 -informacje ogólne.
– kilka słów o Międzynarodowej Izbie Handlowej, która opracowuje Incoterms.
– czym są reguły Incoterms, ich wersje i zastosowanie,
– czy musimy stosować reguły Incoterms,
– czy możemy posługiwać się starszymi wersjami i w jakich przypadkach,
-co regulują, a czym nie zajmują się reguły Incoterms,
– reguły Incoterms a umowa sprzedaży,
– co to jest ryzyko w dostawie,
-miejsce dostawy i miejsce przeznaczenia, a przejście ryzyka,
-jak poprawnie zapisywać warunki dostawy Incoterms,
– co wspólnego mają reguły Incoterms z przeniesieniem własności rzeczy,
2. Różnice między incoterms 2010 a Incoterms 2020,
– wyeksponowanie artykułów związanych z dostawą/przyjęciem dostawy i przejściem ryzyka,
-ulepszenie prezentacji i zastosowanie obszernych not wyjaśniających,
– powiązanie z innymi umowami (umowy sprzedaży, spedycji, przewozu) ,
– możliwość użycia własnych środków przewozu przy FCA, DAP, DPU, DDP,
– ułatwienia dla akredytyw poprzez zastosowanie konosamentu „on board” dla reguły FCA,
– uporządkowanie informacji o kosztach poprzez umieszczenie ich w jednym artykule,
– różne zakresy ochrony ubezpieczeniowej dla reguł CIF i CIP,
– zmiana reguły DAT na DPU,
– włączenie wymogów związanych z bezpieczeństwem w zakres artykułów dotyczących przewozu i kosztów,
3.Szczegółowe omówienie reguł Incoterms 2020 dla wszystkich środków i gałęzi transportu, zalecenia do stosowania,
– co to jest odprawa celna, na czym polega, rodzaje odpraw celnych,
– co to jest akredytywa, zasada działania,
– obowiązki ogólne dla Sprzedającego i Kupującego wynikające z reguł Incoterms,
– EXW EX Works (czy można dokonać modyfikacji aby Sprzedający odpowiadał za załadunek i odprawę celną eksportową i dlaczego ta reguła jest rekomendowana dla transportów krajowych) ,
– FCA Free Carrier ( dwa różne miejsca dostawy dla FCA, na czym polega zastosowanie konosamentu”on board”),
–CPT Carriage Paid To (dlaczego miejsce dostawy i miejsce przeznaczenia powinno być dokładnie określone w umowie),
–CIP Carriage Insurance Paid To(ubezpieczenie Cargo w klauzuli A, dlaczego dla Kupującego bardziej korzystne będą warunki CPT),
–DAP Delivered At Place jako jedna z najwygodniejszych reguł dla Kupującego i Sprzedającego.
–DPU Delivery at Place Unloaded (co w przypadku kiedy Sprzedający nie ma możliwości rozładunku towaru u Kupującego? ),
– DDP Delivered Duty Paid (dlaczego jest rekomendowana dla transportów krajowych)
Ćwiczenie 1: Wybieramy najbardziej korzystną regułę Incoterms dla podanej sytuacji handlowej .
- Szczegółowe omówienie reguł Incoterms 2020 dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego , zalecenia do stosowania,
– FAS Free Alonside Ship,
– FOB Free On Board ( dlaczego nie powinna być stosowana dla transportu morskiego kontenerów),
–CFR Cost and Freight (dlaczego miejsce dostawy i miejsce przeznaczenia powinno być dokładnie określone w umowie),
– CIF Cost Insurance Freight ( ubezpieczenie w klauzuli C, dlaczego dla Kupującego bardziej korzystne będą warunki CFR),
– podsumowanie wszystkich reguł Incoterms 2020.
– najczęściej popełniane błędy przy stosowaniu Incoterms.
Ćwiczenie 2 : Wybieramy najbardziej korzystną regułę Incoterms dla podanej sytuacji .
- Przepisy w transporcie drogowym krajowym- Ustawa Prawo Przewozowe.
– obowiązki Sprzedającego/Kupującego wynikające z organizacji transportu,
– podstawowe różnice między Przewoźnikiem i Spedytorem oraz przepisy regulujące ich odpowiedzialność,
-Ustawa Prawo Przewozowe (UPP) co reguluje, czym się nie zajmuje,
– w jakim stanie Nadawca powinien powierzyć towar Przewoźnikowi,
– prawa Przewoźnika w momencie przyjęcia towaru do przewozu,
– za co odpowiada Nadawca, a za co Przewoźnik,
– w jakich sytuacjach Przewoźnik nie odpowiada za powierzony mu towar,
– odpowiedzialność za czynności związane z załadunkiem, rozmieszczeniem, mocowaniem ładunku na pojeździe, czynności porządkowe,
– ustalanie trasy, ceny, wybór środka transportu,
– termin przewozu oraz odpowiedzialność za opóźnienie,
– przesyłka utracona i postępowanie w razie jej odnalezienia,
– kto i kiedy może dokonywać zmian w umowie przewozu- zapobieganie oszustwom,
– czego zabrania się Nadawcy zgodnie z UPP,
– kiedy Przewoźnik może dokonać zastawu na przesyłce i likwidacji przesyłki,
– co warto wiedzieć, dodatkowe wskazówki.
Ćwiczenie 3: Dopasuj podane obowiązki odpowiednio dla Nadawcy i Przewoźnika.
a) dokumenty w transporcie drogowym krajowym.
– rodzaje i funkcje listów przewozowych,
– Krajowy List Przewozowy(KLP) oraz jego znaczenie w przewozach krajowych,
– co powinno znajdować się w KLP , przykładowy wzór, dokumenty dołączone do KLP,
– dokument przewozowy materiałów niebezpiecznych w transporcie krajowym,
- Przepisy w transporcie międzynarodowym- Konwencja CMR.
– przepisy prawne,
– zastosowanie Konwencji CMR i jej zasięg,
– zakres odpowiedzialności Nadawcy i Przewoźnika,
– kiedy Przewoźnik jest zwolniony od odpowiedzialności, pojęcie siły wyższej,
– obowiązki przewoźnika przy przyjęciu towaru do przewozu,
– odpowiedzialność za czynności ładunkowe, rozmieszczenie i mocowanie ładunku,
– kto i w jaki sposób może dysponować towarem w trakcie przewozu,
– odpowiedzialność za opóźnienie terminu dostawy, jakie kary umowne można stosować,
– kiedy towar uznaje się za zaginiony, sposób postępowania,
– Konwencja CMR jako prawo nadrzędne, wiążące,
– co z kwestiami , których Konwencja CMR nie reguluje,
– co powinien mieć dobry Przewoźnik (polisa ubezpieczeniowa, niezbędne klauzule, rażące niedbalstwo) - a) dokumenty w transporcie międzynarodowym.
– międzynarodowy list przewozowy CMR i jego znaczenie w transporcie międzynarodowym ( czy jest wymagany i czy może być stosowany w przypadku transportu krajowego),
-odpowiedzialność za wystawienie i treść CMR,
-co powinien zawierać , wzór,
-czy neutralizacja CMR jest zgodna z prawem,
-co wpisać do listu przewozowego aby Przewoźnik odpowiadał za całą wartość towaru i ponosił wszystkie koszty opóźnienia w dostawie (deklaracja wartości i specjalnego interesu w dostawie),
-kary za brak dostarczenia potwierdzonego listu przewozowego do Nadawcy,
Ćwiczenie 4: Wypełniamy prawidłowo list przewozowy CMR.
– dokument przewozowy materiałów niebezpiecznych,
- Przepisy w transporcie morskim- Kodeks morski.
– obowiązki i odpowiedzialność Załadowcy/Frachtującego oraz prawa Przewoźnika morskiego,
– jaka jest odpowiedzialność Przewoźnika morskiego oraz kapitana statku,
– wykonanie przewozu morskiego i odstąpienie od umowy przewozu,
– kto i kiedy może dysponować ładunkiem,
– wydanie i odbiór ładunku,
– porzucenie ładunku jako sposób na nieuczciwych dostawców,
– jak znacznie ograniczyć koszty w transporcie morskim, pojęcia używane w transporcie morskim,
– jak zorganizować transport morski -praktyczne wskazówki,
– kontener jako podstawowa jednostka przewozowa , rodzaje, numer, certyfikat CSC,
– odpowiedzialność Przewoźnika zależnie od gałęzi transportu – podsumowanie.
Ćwiczenie 5 : Dopasuj pojęcia z zakresu transportu morskiego do ich opisów.
a)dokumenty w transporcie morskim.
-konosament, jego funkcje i znaczenie w transporcie morskim,
– odpowiedzialność za wystawienie konosamentu i dane znajdujące się w nim, instrukcje konosamentowe ,
-rodzaje konosamentów i ich zastosowanie( załadowania, przyjęcia do załadowania , imienne, na zlecenie, na okaziciela , armatorski, spedytorski i inne)
-telex release, sea waybill lub express bill of lading, FIATA BL,
-sposoby na zwolnienie kontenerów,
-co musi zawierać konosament zgodnie z Kodeksem Morskim, klauzule konosamentowe, omówienie przykładowego wzoru,
-dokumenty wydawane przez przewoźnika morskiego i okoliczności ich wydania( nota bukingowa ,lista ładunkowa, kwit sternika , manifest ładunkowy),
– dokument przewozowy materiałów niebezpiecznych w transporcie morskim,
8. Przepisy spedycyjne – Ogólne Polskie Warunki Spedycyjne(OPWS) i Kodeks Cywilny.
– jakie przepisy regulują działalność spedycyjną,
– umowa spedycji oraz regulaminy świadczenia usług- na co uważać współpracując ze Spedytorem,
– kiedy Spedytor jest przewoźnikiem,
– odpowiedzialność Zleceniodawcy i Spedytora( należyta staranność),
– co to są czynności spedycyjne,
– kiedy Spedytor nie ponosi odpowiedzialności,
– oferta i zlecenie spedycyjne- co powinny zawierać,
– obowiązki Spedytora wynikające z realizacji zlecenia, odbiór i wysyłanie przesyłki,
– obowiązek zabezpieczenia roszczeń Zleceniodawcy przez Spedytora,
– kiedy Spedytor zawiera ubezpieczenie Cargo na rzecz Zleceniodawcy,
– prawa spedytora,
– minusy OPWS 2010,
– jak powinna wyglądać praca Spedytora,
– co powinien mieć dobry Spedytor,
-co w przypadku jeśli Spedytor nie zapłaci Przewoźnikowi i musi to zrobić Nadawca.
– na co zwracać uwagę współpracując z popularnymi na rynku firmami spedycyjnymi (Schenker, Raben, DPD),
– kiedy współpraca przez giełdy transportowe staje się dla nas ryzykowna,
Ćwiczenie 6: Które z poniższych transportów najlepiej zrealizować przy pomocy Spedytora, a które przy pomocy Przewoźnika
a) dokumenty spedycyjne.
– dokumenty spedytora ( zaświadczenie spedytorskie, instrukcja wysyłkowa),
– Dowód dostawy( POD-proof of delivery , Lieferschein),
– komplet dokumentów przewozowych i spedycyjnych.
– inne dokumenty wykorzystywane w transporcie: Karnety TIR, ATA, CPD oraz T2,T1,
Ćwiczenie 7 : Podaj zestaw niezbędnych dokumentów towarzyszących danej sytuacji transportowej.
9.Umowa Przewozu a Umowa Spedycji.
– z kim zawierać umowę przewozu, a z kim umowę spedycji,
– różnica między umową przewozu, a umową spedycji, co charakteryzuje te umowy,
-rodzaje umów,
– cechy i elementy dobrze sporządzonej umowy( porządkowe, podstawowe, dodatkowe),
– umowy jednodokumentowe czy umowy wielodokumentowe,
– zlecenie przewozu i zlecenie spedycji ( przykładowy wzór)
Ćwiczenie 8: Sporządzamy schemat przykładowej umowy przewozu lub umowy spedycji.
- Szkody przewozowe, reklamacje i sposoby ich załatwiania.
a)szkody przewozowe w transporcie krajowym,
– zasady postępowania w przypadku powstania szkody w przesyłce, rodzaje szkód
– protokół niezgodności w dostawie,
– reklamacja- kto ma prawo ją składać, co powinna zawierać, jak powinna wyglądać, terminy,
– kiedy należy się odszkodowanie i jak ustalić jego wysokość,
– dochodzenie roszczeń , przedawnienia,
b)szkody przewozowe w transporcie międzynarodowym,
– rodzaje szkód w transporcie międzynarodowym, – sposoby dokumentowania szkód,
– reklamacje- kto ma prawo je składać, czy postępowanie reklamacyjne można pomijać,
– wysokość odszkodowania zgodnie z CMR,
c) szkody przewozowe w transporcie morskim,
– szkody przewozowe i przedawnienie roszczeń,
– typowe szkody w transporcie morskim, awaria wspólna tylko z ubezpieczeniem Cargo, abandon jako rozwiązanie problemu całkowitej utraty ładunku,
– jak wyznaczyć wartość odszkodowania,
d) szkody w spedycji,
– reklamacje do Spedytora,
– wysokość odszkodowania,
– przedawnienia roszczeń, rozstrzyganie sporów,
Ćwiczenie 9: Określ, który z podmiotów będzie odpowiadał za powstałą szkodę w poniższych sytuacjach.
11.Weryfikacja Przewoźnika i Spedytora.
– jak zweryfikować Przewoźnika i Spedytora,
– jak zweryfikować polisę ubezpieczeniową Przewoźnika i Spedytora,
Ćwiczenie 10: Weryfikujemy polisę ubezpieczeniową Przewoźnika i Spedytora .
- Załadunek, rozmieszczenie i mocowanie ładunków na środku transportu.
– oznakowanie środków transportu,
– właściwy sposób opakowania i zabezpieczenia towaru, palety fumigowane,
– prawidłowe załadowanie na środek transportu i rozmieszczenie ładunku na pojeździe,
– załadunek na właściwy środek transportu i powierzenie ładunku osobie uprawnionej,
– mocowanie ładunku na środku transportu,
– przepisy dotyczące ładowania, zabezpieczenia i mocowania ładunku,
– Certyfikat Załadowania. - Ubezpieczenie Cargo.
-polisa ubezpieczeniowa i jej rodzaje( polisa jednorazowa i generalna),
– rodzaje szkód przewozowych,
-które ubezpieczenie zapewnia bezpieczeństwo przewozu naszych towarów.
-dlaczego ubezpieczenie CARGO,
-uwaga na Cargo zawierane za pośrednictwem Spedytorów i Przewoźników,
– klauzule ładunkowe Instytutu Londyńskich Ubezpieczycieli (A,B,C) oraz inne klauzule stosowane przez ubezpieczycieli,
-ważne pojęcia z zakresu Ubezpieczenia Cargo.
– ustawa SENT,
– ograniczenia w transporcie ( pozwolenia, system EKAER, Bireg)Główne zadania i dążenie do ograniczania kosztów w firmie. - Jak powinien pracować i ograniczać koszty skuteczny specjalista zajmujący się transportem i logistyką w przedsiębiorstwie- praktyczne porady.
– główne zadania i sposób pracy specjalisty zajmującego się transportem i logistyką,
– ważne elementy pracy pozwalające usprawnić procesy transportowe i ograniczyć koszty: planowanie, optymalizacja, kalkulowanie, kontrolowanie, współpraca.