Szkolenie 2- dniowe.
Prezentacja szkolenia.
Szkolenie jest skierowane dla firm handlowych i produkcyjnych posiadających własny dział transportu i spedycji. Jest adresowane do specjalistów zajmujących się w firmach zamawianiem środków transportu oraz organizowaniem procesów transportowo-logistycznych, którzy chcą zdobyć i pogłębić swoją wiedzę z zakresu transportu i spedycji.
Ma na celu zapoznanie uczestników z obowiązującymi przepisami prawa ( Incoterms 2020, Prawa Przewozowego, Konwencji CMR, Kodeks Morski, OPWS 2010) oraz praktycznymi poradami, jak powinien pracować Specjalista ds. Spedycji i Transportu w firmie, aby właściwie, zgodnie z prawem organizować przewozy i skutecznie ograniczać koszty transportowo – logistyczne w przedsiębiorstwie.
Zawiera praktyczne informację dotyczące niezbędnej dokumentacji w przewozach krajowych i międzynarodowych oraz informacje na co zwracać uwagę współpracując z popularnymi na rynku firmami spedycyjnymi. Obejmuje informacje związane z załadunkiem , rozmieszczeniem i mocowaniem towarów na pojeździe. Podejmuje również tematykę szkód przewozowych, reklamacji i sposobów ich załatwiania oraz  ubezpieczeń Cargo.
Szkolenie zawiera wiele praktycznych aspektów wynikających z długoletniego doświadczenia Prowadzącego szkolenie oraz ćwiczenia, które pozwalają na zastosowanie i przećwiczenie wiedzy nabytej na każdym etapie szkolenia.

Korzyści dla uczestników.
Szkolenie jest niezbędne dla każdego pracownika zajmującego się organizowaniem transportu i procesów logistycznych w firmie. Każdy uczestnik otrzymuje skondensowaną wiedzę w postaci wykładu, ćwiczeń, rozmowy z prowadzącym oraz materiałów szkoleniowych. Co ważne – ćwiczenia bazują na prawdziwych przypadkach biznesowych i realnych dokumentach.
Uczestnicy po szkoleniu będą potrafili dla danej sytuacji zastosować odpowiednie warunki dostawy Incoterms 2020. Będą umieli prawidłowo wypełnić list przewozowy CMR oraz zapoznają się z pozostałą dokumentacja obowiązującą w transporcie krajowym i międzynarodowym. Dowiedzą się jak powinna wyglądać i co powinna zawierać umowa z Przewoźnikiem i Spedytorem. Będą umieli sprawdzić Przewoźnika/Spedytora i jego polisę ubezpieczeniową pod kątem możliwej współpracy oraz dobrać właściwego Przewoźnika/Spedytora dla konkretnej sytuacji przewozowej. Dowiedzą się jak rozpoznać kto odpowiada za uszkodzenia w przykładowych sytuacjach i jak napisać reklamację. Zapoznają się z głównymi zadaniami i sposobem pracy specjalisty ds. Spedycji i Transportu oraz dowiedzą się jakie działania podjąć aby ograniczyć koszty transportowo- logistyczne w firmie. Poznają wiele praktycznych porad związanych z transportem towarów.

Plan szkolenia

Przede wszystkim znajomość przepisów.

  1. Incoterms 2020 -informacje ogólne.
    – kilka słów o Międzynarodowej Izbie Handlowej, która opracowuje Incoterms.
    – czym są reguły Incoterms, ich wersje i zastosowanie,
    – czy musimy stosować reguły Incoterms,
    – czy możemy posługiwać się starszymi wersjami  i w jakich przypadkach,
    -co regulują, a czym nie zajmują się reguły Incoterms,
    – reguły Incoterms a umowa sprzedaży,
    – co to jest ryzyko w dostawie,
    -miejsce dostawy i miejsce przeznaczenia, a przejście ryzyka,
    -jak poprawnie zapisywać warunki dostawy Incoterms,
    – co wspólnego mają reguły Incoterms z przeniesieniem własności rzeczy,
    2. Różnice między incoterms 2010 a Incoterms 2020,
    – wyeksponowanie artykułów związanych z dostawą/przyjęciem dostawy i przejściem ryzyka,
    -ulepszenie prezentacji i zastosowanie obszernych not wyjaśniających,
    – powiązanie z innymi umowami (umowy sprzedaży, spedycji, przewozu) ,
    – możliwość użycia własnych środków przewozu przy FCA, DAP, DPU, DDP,
    – ułatwienia dla akredytyw poprzez zastosowanie konosamentu „on board” dla reguły FCA,
    – uporządkowanie informacji o kosztach poprzez umieszczenie ich w jednym artykule,
    różne zakresy ochrony ubezpieczeniowej dla reguł CIF i CIP,
    – zmiana reguły DAT na DPU,
    – włączenie wymogów związanych z bezpieczeństwem w zakres artykułów dotyczących przewozu i kosztów,

3.Szczegółowe omówienie  reguł Incoterms 2020 dla wszystkich środków i gałęzi transportu, zalecenia do stosowania,
– co to jest odprawa celna, na czym polega, rodzaje odpraw celnych,
– co to jest akredytywa, zasada działania,
– obowiązki ogólne dla Sprzedającego i Kupującego wynikające z reguł Incoterms,
EXW EX Works (czy można dokonać modyfikacji aby Sprzedający odpowiadał za załadunek i odprawę celną eksportową i dlaczego ta reguła jest rekomendowana dla transportów krajowych) ,
FCA Free Carrier ( dwa różne miejsca dostawy dla FCA, na czym polega zastosowanie konosamentu”on board”),
CPT Carriage Paid To (dlaczego miejsce dostawy i miejsce przeznaczenia powinno być dokładnie określone w umowie),
CIP Carriage Insurance Paid To(ubezpieczenie Cargo w klauzuli A, dlaczego dla Kupującego bardziej korzystne będą warunki CPT),
DAP Delivered At Place jako jedna z najwygodniejszych reguł dla Kupującego i Sprzedającego.
DPU Delivery at Place Unloaded (co w przypadku kiedy Sprzedający nie ma możliwości rozładunku towaru u Kupującego? ),
DDP Delivered Duty Paid (dlaczego jest rekomendowana dla transportów krajowych)

Ćwiczenie 1: Wybieramy najbardziej korzystną regułę Incoterms dla podanej sytuacji handlowej .

  1. Szczegółowe omówienie reguł Incoterms 2020 dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego , zalecenia do stosowania,
    FAS Free Alonside Ship,
    FOB Free On Board ( dlaczego nie powinna być stosowana dla transportu morskiego kontenerów),
    CFR Cost and Freight (dlaczego miejsce dostawy i miejsce przeznaczenia powinno być dokładnie określone w umowie),
    CIF Cost Insurance Freight ( ubezpieczenie w klauzuli C, dlaczego dla Kupującego bardziej korzystne będą warunki CFR),
    – podsumowanie wszystkich reguł Incoterms 2020.
    – najczęściej popełniane błędy przy stosowaniu Incoterms.

Ćwiczenie 2 : Wybieramy najbardziej korzystną regułę Incoterms dla podanej sytuacji .

  1. Przepisy w transporcie drogowym krajowym- Ustawa Prawo Przewozowe.
    – obowiązki Sprzedającego/Kupującego wynikające z organizacji transportu,
    – podstawowe różnice między Przewoźnikiem i Spedytorem oraz przepisy regulujące ich odpowiedzialność,
    -Ustawa Prawo Przewozowe (UPP) co reguluje, czym się nie zajmuje,
    – w jakim stanie Nadawca powinien powierzyć towar Przewoźnikowi,
    – prawa Przewoźnika w momencie przyjęcia towaru do przewozu,
    – za co odpowiada Nadawca, a za co Przewoźnik,
    – w jakich sytuacjach Przewoźnik nie odpowiada za powierzony mu towar,
    – odpowiedzialność za czynności związane z załadunkiem, rozmieszczeniem, mocowaniem ładunku na pojeździe, czynności porządkowe,
    – ustalanie trasy, ceny, wybór środka transportu,
    – termin przewozu oraz odpowiedzialność za opóźnienie,
    – przesyłka utracona i postępowanie w razie jej odnalezienia,
    – kto i kiedy może dokonywać zmian w umowie przewozu- zapobieganie oszustwom,
    – czego zabrania się Nadawcy zgodnie z UPP,
    – kiedy Przewoźnik może dokonać zastawu na przesyłce i likwidacji przesyłki,
    – co warto wiedzieć, dodatkowe wskazówki.
    Ćwiczenie 3: Dopasuj podane obowiązki odpowiednio dla Nadawcy i Przewoźnika.
    a) dokumenty w transporcie drogowym krajowym.
    – rodzaje i funkcje listów przewozowych,
    – Krajowy List Przewozowy(KLP) oraz jego znaczenie w przewozach krajowych,
    – co powinno znajdować się w KLP , przykładowy wzór, dokumenty dołączone do KLP,
    – dokument przewozowy materiałów niebezpiecznych w transporcie krajowym,
  1. Przepisy w transporcie międzynarodowym- Konwencja CMR.
    – przepisy prawne,
    – zastosowanie Konwencji CMR i jej zasięg,
    – zakres odpowiedzialności Nadawcy i Przewoźnika,
    – kiedy Przewoźnik jest zwolniony od odpowiedzialności, pojęcie siły wyższej,
    – obowiązki przewoźnika przy przyjęciu towaru do przewozu,
    – odpowiedzialność za czynności ładunkowe, rozmieszczenie i mocowanie ładunku,
    – kto i w jaki sposób może dysponować towarem w trakcie przewozu,
    – odpowiedzialność za opóźnienie terminu dostawy, jakie kary umowne można stosować,
    – kiedy towar uznaje się za zaginiony, sposób postępowania,
    – Konwencja CMR jako prawo nadrzędne, wiążące,
    – co z kwestiami , których Konwencja CMR nie reguluje,
    – co powinien mieć dobry Przewoźnik (polisa ubezpieczeniowa, niezbędne klauzule, rażące niedbalstwo)
  2. a) dokumenty w transporcie międzynarodowym.
    – międzynarodowy list przewozowy CMR i jego znaczenie w transporcie międzynarodowym ( czy jest wymagany i czy może być stosowany w przypadku transportu krajowego),
    -odpowiedzialność za wystawienie i treść CMR,
    -co powinien zawierać , wzór,
    -czy neutralizacja CMR jest zgodna z prawem,
    -co wpisać do listu przewozowego aby Przewoźnik odpowiadał za całą wartość towaru i ponosił wszystkie koszty opóźnienia w dostawie (deklaracja wartości i specjalnego interesu w dostawie),
    -kary za brak dostarczenia potwierdzonego listu przewozowego do Nadawcy,

Ćwiczenie 4: Wypełniamy prawidłowo list przewozowy CMR.

– dokument przewozowy materiałów niebezpiecznych,

  1. Przepisy w transporcie morskim- Kodeks morski.
    – obowiązki i odpowiedzialność Załadowcy/Frachtującego oraz prawa Przewoźnika morskiego,
    – jaka jest odpowiedzialność Przewoźnika morskiego oraz kapitana statku,
    – wykonanie przewozu morskiego i odstąpienie od umowy przewozu,
    – kto i kiedy może dysponować ładunkiem,
    – wydanie i odbiór ładunku,
    – porzucenie ładunku jako sposób na nieuczciwych dostawców,
    – jak znacznie ograniczyć koszty w transporcie morskim, pojęcia używane w transporcie morskim,
    – jak zorganizować transport morski  -praktyczne wskazówki,
    – kontener jako podstawowa jednostka przewozowa , rodzaje, numer, certyfikat CSC,
    – odpowiedzialność Przewoźnika zależnie od gałęzi transportu – podsumowanie.

Ćwiczenie 5 : Dopasuj pojęcia z zakresu transportu morskiego do ich opisów.

a)dokumenty w transporcie morskim.
-konosament, jego funkcje i znaczenie w transporcie morskim,
– odpowiedzialność za wystawienie konosamentu i dane znajdujące się w nim, instrukcje konosamentowe ,
-rodzaje konosamentów i ich zastosowanie( załadowania, przyjęcia do załadowania , imienne, na zlecenie, na okaziciela , armatorski, spedytorski  i inne)
-telex release, sea waybill lub express bill of lading, FIATA BL,
-sposoby na zwolnienie kontenerów,
-co musi zawierać konosament zgodnie z Kodeksem Morskim, klauzule konosamentowe, omówienie przykładowego wzoru,
-dokumenty wydawane przez przewoźnika morskiego i okoliczności ich wydania( nota bukingowa ,lista ładunkowa, kwit sternika , manifest ładunkowy),
– dokument przewozowy materiałów niebezpiecznych w transporcie morskim,
8. Przepisy spedycyjne – Ogólne Polskie Warunki Spedycyjne(OPWS) i Kodeks Cywilny.
– jakie przepisy regulują działalność spedycyjną,
– umowa spedycji oraz regulaminy świadczenia usług- na co uważać współpracując ze Spedytorem,
– kiedy Spedytor jest przewoźnikiem,
– odpowiedzialność Zleceniodawcy i Spedytora( należyta staranność),
– co to są czynności spedycyjne,
– kiedy Spedytor nie ponosi odpowiedzialności,
– oferta i zlecenie spedycyjne- co powinny zawierać,
– obowiązki Spedytora wynikające z realizacji zlecenia, odbiór i wysyłanie przesyłki,
– obowiązek zabezpieczenia roszczeń Zleceniodawcy przez Spedytora,
– kiedy Spedytor zawiera ubezpieczenie Cargo na rzecz Zleceniodawcy,
– prawa spedytora,
– minusy OPWS 2010,
– jak powinna wyglądać praca Spedytora,
– co powinien mieć dobry Spedytor,
-co w przypadku jeśli Spedytor nie zapłaci Przewoźnikowi i musi to zrobić Nadawca.
– na co zwracać uwagę współpracując z popularnymi na rynku firmami spedycyjnymi (Schenker, Raben, DPD),
– kiedy współpraca przez giełdy transportowe staje się dla nas ryzykowna,

 Ćwiczenie 6: Które z poniższych transportów najlepiej zrealizować  przy pomocy  Spedytora, a które przy pomocy Przewoźnika
a) dokumenty spedycyjne.
 – dokumenty spedytora ( zaświadczenie spedytorskie, instrukcja wysyłkowa),
– Dowód dostawy( POD-proof of delivery , Lieferschein),
– komplet dokumentów przewozowych i spedycyjnych.
– inne dokumenty wykorzystywane w transporcie: Karnety TIR, ATA, CPD oraz T2,T1,

Ćwiczenie 7 : Podaj zestaw niezbędnych dokumentów towarzyszących danej sytuacji transportowej.            

9.Umowa Przewozu a Umowa Spedycji.
– z kim zawierać umowę przewozu, a z kim umowę spedycji,
– różnica między umową przewozu, a umową spedycji, co charakteryzuje te umowy,
-rodzaje umów,
– cechy i elementy dobrze sporządzonej umowy( porządkowe, podstawowe, dodatkowe),
– umowy jednodokumentowe czy umowy wielodokumentowe,
 zlecenie przewozu i zlecenie spedycji ( przykładowy wzór)

Ćwiczenie 8: Sporządzamy schemat przykładowej umowy przewozu lub umowy spedycji. 

  1. Szkody przewozowe, reklamacje i sposoby ich załatwiania.
    a)szkody przewozowe w transporcie krajowym,
    zasady postępowania w przypadku powstania szkody w przesyłce, rodzaje szkód
    – protokół niezgodności w dostawie,
    – reklamacja- kto ma prawo ją składać, co powinna zawierać, jak powinna wyglądać, terminy,
    – kiedy należy się odszkodowanie i jak ustalić jego wysokość,
    – dochodzenie roszczeń , przedawnienia,
    b)szkody przewozowe w transporcie międzynarodowym,
    – rodzaje szkód w transporcie międzynarodowym, – sposoby dokumentowania szkód,
    – reklamacje- kto ma prawo je składać, czy postępowanie reklamacyjne można pomijać,
     – wysokość odszkodowania zgodnie z CMR,
    c) szkody przewozowe w transporcie morskim,
    – szkody przewozowe i przedawnienie roszczeń,
    – typowe szkody w transporcie morskim, awaria wspólna tylko z ubezpieczeniem Cargo, abandon jako rozwiązanie problemu całkowitej utraty ładunku,
    – jak wyznaczyć wartość odszkodowania, 
    d) szkody w spedycji,
    – reklamacje do Spedytora,
    – wysokość odszkodowania,
    – przedawnienia roszczeń, rozstrzyganie sporów,

Ćwiczenie 9: Określ, który z podmiotów będzie odpowiadał za powstałą szkodę  w poniższych sytuacjach.

11.Weryfikacja Przewoźnika i Spedytora.
– jak zweryfikować Przewoźnika i Spedytora,
– jak zweryfikować polisę ubezpieczeniową Przewoźnika i Spedytora,

Ćwiczenie 10: Weryfikujemy polisę ubezpieczeniową Przewoźnika i Spedytora .

  1. Załadunek, rozmieszczenie i mocowanie ładunków na środku transportu.
    – oznakowanie środków transportu,
    – właściwy sposób opakowania i zabezpieczenia towaru, palety fumigowane,
    – prawidłowe załadowanie na środek transportu i rozmieszczenie ładunku na pojeździe,
    – załadunek na właściwy środek transportu i powierzenie ładunku osobie uprawnionej,
    – mocowanie ładunku na środku transportu,
    – przepisy dotyczące ładowania, zabezpieczenia i mocowania ładunku,
    – Certyfikat Załadowania.
  2. Ubezpieczenie Cargo.
    -polisa ubezpieczeniowa i jej rodzaje( polisa jednorazowa i generalna),
    – rodzaje szkód przewozowych,
    -które ubezpieczenie zapewnia bezpieczeństwo przewozu naszych towarów.
    -dlaczego ubezpieczenie CARGO,
    -uwaga na Cargo zawierane za pośrednictwem Spedytorów i Przewoźników,
    – klauzule ładunkowe Instytutu Londyńskich Ubezpieczycieli (A,B,C) oraz inne klauzule stosowane przez ubezpieczycieli,
    -ważne pojęcia z zakresu Ubezpieczenia Cargo.
    – ustawa SENT,
    – ograniczenia w transporcie ( pozwolenia, system EKAER, Bireg)Główne zadania i dążenie do ograniczania kosztów w firmie.
  3. Jak powinien pracować i ograniczać koszty skuteczny specjalista zajmujący się transportem i logistyką w przedsiębiorstwie- praktyczne porady.
    – główne zadania i sposób pracy specjalisty zajmującego się transportem i logistyką,
    – ważne elementy pracy pozwalające usprawnić procesy transportowe i ograniczyć koszty: planowanie, optymalizacja, kalkulowanie, kontrolowanie, współpraca.