Szkolenie 1- dniowe.
Prezentacja szkolenia.
Szkolenie jest skierowane dla firm, które dokonują obrotu towarowego w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Dotyczy wszystkich, którzy pragną poznać lub pogłębić, czy zaktualizować swoją wiedzę z zakresu Systemu INTRASTAT.  Celem szkolenia jest przekazanie pełnego zakresu informacji dotyczących obowiązku składania deklaracji statystycznych w obrocie towarowym w UE, poinformowanie o wprowadzonych zmianach, podstawowych założeniach prawnych systemu INTRASTAT, zasadach wypełniania deklaracji i ich korekt oraz możliwości korzystania z uproszczeń w deklarowaniu. Szkolenie ma również na celu zapoznanie uczestników z nowymi warunkami dostawy Incoterms 2020 obowiązującymi w obrocie międzynarodowym. Podejmuję tematykę  zmian jakie zaszły we Wspólnej Taryfie Celnej UE  od 2022 roku. Omawia procedury i dokumentację związaną z obrotem towarów między UE, a Wielką Brytanią , między innymi porusza kwestie dokumentowania pochodzenia towarów.
Zawiera praktyczne aspekty wynikające z doświadczenia Prowadzącego oraz ćwiczenia, które pozwalają na zastosowanie i przećwiczenie wiedzy nabytej na każdym etapie szkolenia.

Korzyści dla uczestników.
Każdy uczestnik otrzymuje skondensowaną wiedzę w postaci wykładu, ćwiczeń, rozmowy z prowadzącym oraz materiałów szkoleniowych.
Uczestnicy będą posiadali zarówno wiedzę teoretyczną na temat systemu INTRASTAT, jak i umiejętności praktycznego sporządzania deklaracji zawierających informacje o zrealizowanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach towarowych w przywozie i wywozie. Będą potrafili dobrać odpowiednie warunki dostawy Incoterms 2020 dla konkretnej sytuacji handlowej. Poznają zasady stosowania oraz obowiązki Kupującego i Sprzedającego wynikające z reguł Incoterms . Dowiedzą się jakie procedury i dokumenty oraz sposoby dokumentowania pochodzenia towarów wymagane są  w obrocie między UE, a WB.  Zapoznają się z platformą internetową, która znacznie ułatwia współpracę z WB po Brexicie.

Plan szkolenia

  1. Incoterms 2020 -informacje ogólne.
    – kilka słów o Międzynarodowej Izbie Handlowej, która opracowuje Incoterms.
    – czym są reguły Incoterms, ich wersje i zastosowanie,
    – czy musimy stosować reguły Incoterms,
    – czy możemy posługiwać się starszymi wersjami  i w jakich przypadkach,
    -co regulują, a czym nie zajmują się reguły Incoterms,
    – reguły Incoterms a umowa sprzedaży,
    – co to jest ryzyko w dostawie ,
    -miejsce dostawy i miejsce przeznaczenia, a przejście ryzyka,
    -jak poprawnie zapisywać warunki dostawy Incoterms,
    – co wspólnego mają reguły Incoterms z przeniesieniem własności rzeczy,
    różnice między incoterms 2010 a Incoterms 2020

2.Szczegółowe omówienie  reguł Incoterms 2020 dla wszystkich środków i gałęzi transportu, zalecenia do stosowania,
– co to jest odprawa celna, na czym polega, rodzaje odpraw celnych,
– co to jest akredytywa, zasada działania,
– obowiązki ogólne dla Sprzedającego i Kupującego wynikające z reguł Incoterms,
EXW EX Works (czy można dokonać modyfikacji aby Sprzedający odpowiadał za załadunek i odprawę celną eksportową i dlaczego ta reguła jest rekomendowana dla transportów krajowych) ,
FCA Free Carrier ( dwa różne miejsca dostawy dla FCA, na czym polega zastosowanie konosamentu”on board”),
CPT Carriage Paid To (dlaczego miejsce dostawy i miejsce przeznaczenia powinno być dokładnie określone w umowie),
CIP Carriage Insurance Paid To(ubezpieczenie Cargo w klauzuli A, dlaczego dla Kupującego bardziej korzystne będą warunki CPT),
DAP Delivered At Place jako jedna z najwygodniejszych reguł dla Kupującego i Sprzedającego.
DPU Delivery at Place Unloaded (co w przypadku kiedy Sprzedający nie ma możliwości rozładunku towaru u Kupującego? ),
DDP Delivered Duty Paid (dlaczego jest rekomendowana dla transportów krajowych)

Ćwiczenie 1: Wybieramy najbardziej korzystną regułę Incoterms dla podanej sytuacji handlowej .

  1. Szczegółowe omówienie reguł Incoterms 2020 dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego , zalecenia do stosowania,
    FAS Free Alonside Ship,
    FOB Free On Board ( dlaczego nie powinna być stosowana dla transportu morskiego kontenerów),
    CFR Cost and Freight (dlaczego miejsce dostawy i miejsce przeznaczenia powinno być dokładnie określone w umowie),
    CIF Cost Insurance Freight ( ubezpieczenie w klauzuli C, dlaczego dla Kupującego bardziej korzystne będą warunki CFR),
    – podsumowanie wszystkich reguł Incoterms 2020.

Ćwiczenie 2 dla Uczestników: Wybieramy najbardziej korzystną regułę Incoterms dla podanej sytuacji .

  1. Klasyfikacja taryfowa

-Zharmonizowany System Oznaczania i Kodowania Towarów HS- zmiany od 2022 roku,
– Nomenklatura Scalona CN,
– Wspólna Taryfa Celna UE (TARIC),  system Taric i Isztar.

Ćwiczenie 3  : Sprawdzamy w systemie Isztar stawki celne, inne środki polityki handlowej oraz stawki Vat na importowany towar o wybranym kodzie taryfy celne.
– zmiany w Nomenklaturze Scalonej (tablice korelacyjne),
– po co jest potrzebna klasyfikacja taryfowa,
– Wiążąca Informacja Taryfowa                                                                                                

5.System INTRASTAT
– przepisy wspólnotowe i krajowe regulujące zasady dokonywania zgłoszeń INTRASTAT
– informacje ogólne dotyczące systemu,
– przemieszczanie towarów jako najważniejszy warunek zgłaszania deklaracji INTRASTAT,
– rodzaje deklaracji INTRASTAT,
-progi statystyczne podstawowe i szczegółowe i ich wysokości na 2022 rok,
– sposób ustalania istnienia obowiązku sprawozdawczego oraz moment powstania obowiązku sprawozdawczego, okres sprawozdawczy,
– kto i kiedy dokonuje zgłoszeń INTRASTAT, zgłoszenia częściowe,
-przedstawiciel jako osoba trzecia dokonująca zgłoszeń w imieniu osoby zobowiązanej( odpowiedzialność za zgłaszanie danych),
-platforma PUESC i rejestracja w SISC,
– omówienie poszczególnych pól w zgłoszeniu Intrastat ( wartość fakturowa i wartość statystyczna).
-przesłanie zgłoszenia INTRASTAT,
– towary wyłączone ze zgłaszania do systemu,
– wyłączenia z obowiązku korekty zgłoszenia,
– dopuszczalne błędy na pozycjach w zgłoszeniu INTRASTAT
-uproszczenia w INTRASTAT,
-zgłoszenia zerowe,

6.INTRASTAT  zmiany od 2022 roku
– konieczność podawanie pochodzenia towarów jako początek kolejnych zmian, zgodnie z najnowszym Rozporządzeniem Ministra Finansów obowiązującym od 2022 r:
–  postępowanie w przypadku zawieszenia działalności firmy,
– częściowe zgłoszenia Intrastat,
-postępowanie w przypadku gdy zgłoszenie nie odpowiada wymogom formalnym,
– zmienione zasady korygowania zgłoszeń,
– system upomnień i wezwań w przypadku nie wywiązywania się z obowiązku sprawozdawczego.

Ćwiczenie 4: Wypełniamy zgłoszenie INTRASTAT Wywóz według instrukcji  na platformie PUESC.                  

  1. Współpraca z Wielką Brytanią po Brexicie.
    Umowa o handlu i współpracy (TCA),
    – dokumentacja niezbędna do odprawy celnej ze szczegółowym omówieniem,
    – procedury związane z eksportem towarów do WB (oznakowanie CE i UKCA),
    – dokumentowanie pochodzenia towarów( system REX, wiedza importera),
    – platforma ułatwiająca współpracę z WB.